• «عقل و منطق شما را از A به B می‌برد اما تخیل شما را به همه جا می‌برد.» اینشتین

درباره

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
درباره موسی توماج

 


سوابق تحصیلی


مقطع رشته

محل فارغ التحصیلی

/تحصیل

تاریخ فارغ التحصیلی معدل
دیپلم ریاضی فیزیک دبیرستان نمونه دولتی-گرگان ۱۳۷۴ ۱۶.۳۴
کارشناسی مهندسی شیمی دانشگاه محقق اردبیلی-اردبیل ۱۳۷۹ ۱۲.۶۵
کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی امیرکبیر-تهران ۱۳۸۹ ۱۸.۱۳

دکتری تخصصی

فلسفه تعلیم و تربیت

دانشگاه تهران-تهران

ورودی ۱۳۹۷

۱۹.۱۷

 


افتخارات علمی-آموزشی


۱) کسب رتبه یک در آزمون دکتری ۱۳۹۷ در رشته فلسفه تعلیم و تربیت

۲) کسب رتبه یک در مصاحبه آزمون دکتری ۱۳۹۷ در تمام رشته-محل‌های انتخابی

۳) کسب رتبه ۱۳ در آزمون کارشناسی ارشد ۱۳۸۷ در رشته فلسفه علم

۴) فارغ التحصیل ممتاز دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم، ۱۳۸۹

۵) کسب رتبه دوم دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم، ۱۳۸۹

۶) دریافت لوح تقدیر برای مقاله با عنوان “ماهیت علم جدید از دیدگاه گاستون باشلار” از کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی

 


مقالات علمی-پژوهشی


۱) فهم زیباشناسانه از ماهیت علم و پیامدهای آن برای تربیت علمی، پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، دوره ۱۰، شماره ۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۹، صص ۴۶-۶۶. (با همکاری دکتر محمود مهرمحمدی) دانلود مقاله

۲) بسط «علایق علم» و پیامدهای آن در آموزش علوم طبیعی، پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، دوره ۱۰، شماره ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۹، صص ۳۳-۵۸. دانلود مقاله

۳) موانع معرفت‌شناختی نزد گاستون باشلار و پیامدهای تربیتی آن در آموزش علم، پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، دوره ۷، شماره ۲، پاییز و زمستان  ۱۳۹۶، صص ۵-۲۴. (با همکاری دکتر ایرج نیک سرشت) دانلود مقاله

 


مقالات همایش


۱) تاریخ معرفت شناختی علم و کارکردهای آن در آموزش علوم تجربی، سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه، تهران،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ۱۵-۱۷ اسفند ۱۳۹۶

۲) آسیب شناسی آموزش علوم تجربی به روش روانکاوی معرفت عینی، همایش ملی پژوهش های نوین در علوم رفتاری و مطالعات فرهنگی اجتماعی،۳۰ آذر ۱۳۹۶

۳) ماهیت علم جدید از دیدگاه گاستون باشلار، کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، تهران، سالن همایش های بین المللی صدا و سیما، ۵ دی ۱۳۹۶

۴) بازسازی رویکرد هابرماس وهسه در مورد علایق علم و بررسی پیامدهای آن در آموزش علم، یازدهمین همایش ملی آموزش، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

۵) مطالعه تطبیقی تربیت زرتشتی و بودایی، یازدهمین همایش ملی آموزش، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

۶) نقد و بررسی مقالۀ «نقش فلسفۀ تربیت اسلامی در یادگیری کل‌نگر آرمانی»، یازدهمین همایش ملی آموزش، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

 ۷) از خطاپوشی تا خطاشناسی: پیشنهاد رویکرد خطاشناختی در فرآیند یاددهی-یادگیری، دوازدهمین همایش آموزش؛ با رویکرد آموزش در هزاره سوم، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (به صورت مجازی)، ۳ مهر ۱۳۹۹

 


فعالیت‌های پژوهشی و نویسندگی


۱) نویسندگی برای نشریات و وبسایت‌ها در زمینه علم، آموزش، خودشناسی، خودشکوفایی، توسعه فردی، کارآفرینی، فلسفه و فرهنگ، ۱۳۹۳-تاکنون

۲) همکاری با پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در تالیف مداخل دانشنامه علوم انسانی پژوهه، ۱۳۹۳

۳) طراحی، تاسیس، تولید محتوا و مدیریت  وبسایت شخصی، ۱۳۹۳-تاکنون

۴) ایده‌پرداز و پژوهشگر طرح مریم میرزاخانی (پرورش دانشمند پیشرو)، به سفارش موسسه فرهنگی هنری بانیان اندیشه پیشرو، تهران، تابستان ۱۳۹۶

۵) عضو تحریریه ماهنامه دانشمند، (شهریور ۱۳۹۵ تا اردیبهشت ۱۳۹۷)

۶) همکاری با مدرسان شریف (تألیف جزوات آموزشی، طراحی تست، مشاوره تحصیلی)، ۱۳۹۷-تاکنون

۷) ویراستاری مقالات دانشنامه ایرانی برنامه درسی، ۱۳۹۹-تاکنون

 


 کتاب‌ها


۱) خودنبوغ‌شناسی: چگونه نبوغ ذاتی خود را کشف و شکوفا کنیم؟ (دانلود)

۲) کار عاشقانه: راه آسان ثروتمند شدن (دانلود)

۳) درس‌های نبوغ از آلبرت اینشتین (دانلود)

۴) حکایت نبوغ آلبرت اینشتین (دانلود)

۵) به سوی خودشکوفایی (دانلود رایگان)

۶) ماجرای کاشفان و کشف‌های علمی (دانلود)

۷) جهان عشق است: حکمت‌هایی در هنر زیستن (دانلود رایگان) (مشاهده بازخوردها در کتابراه)

۸) رازهای زن خانه به دوشی که میلیاردر شد (دانلود رایگان)

۹) فلسفه خوشبختی آرتور شوپنهاور (دانلود رایگان)

۱۰) اینشتین می‌گوید: تو نابغه‌ای! (دانلود رایگان) (مشاهده بازخوردها در کتابراه)

 


برخی موسسات طرف همکاری

(برای مشاهده نمونه کار انجام شده روی آرم موسسات کلیک کنید.)


تجارت نیوزماهنامه دانشمند   وبسایت چطور

 

پژوهشکده باقرالعلوم     دانستنیهامدرسان شریف

صدای معلم              شهر کتاب              تورکمن نیوز

 

ماهنامه گل صحرا            پایگاه اطلاع‌ رسانی دانشجویان ترکمن

 


گزیده‌ای از مطالب منتشر شده در نشریات و وبسایت‌ها


  • فلسفه علم زکریای رازی، پژوهشکده باقرالعلوم، دانشنامه علوم انسانی پژوهه
  • گاستون باشلار، پژوهشکده باقرالعلوم، دانشنامه علوم انسانی پژوهه
  • خطر نابودی استعداد ملی را دریابیم!، وبسایت صدای معلم
  • همرنگی با جماعت و تعطیلی تفکر، وبسایت صدای معلم
  • احساس گناه چگونه مانع خودشکوفایی می‌شود؟، وبسایت چطور
  • چگونه بر ذهن خود مسلط شویم؟ وبسایت چطور
  • ۱۴ توصیه طلایی اینشتین که نبوغ ما را شکوفا می‌کند، وبسایت چطور
  • ۶ توانایی ذهنی که برای استفاده‌ بهتر از ذهن‌ باید شناخت، وبسایت چطور
  • چگونه استعدادها و علایق خود را اولویت‌بندی و مدیریت کنیم؟، وبسایت چطور
  • ۱۰ باور نادرست درباره کار که مانع موفقیت شما می‌شود، وبسایت چطور
  • معنای زندگی؛ بسازیم یا بیابیم؟، تجارت نیوز
  • خوشبختی و آرامش در جهانی بحران‌زده، تجارت نیوز
  • شهامت آسیب‌پذیری؛ از ازدواج تا رهبری، تجارت نیوز
  • بیل گیتس، تخیل، زن خانه‌به‌دوش و ثروت نامحدود، تجارت نیوز
  • نبوغ ذاتی خود را به پول تبدیل کنید!، تجارت نیوز
  • چگونه با حسن‌نیت استعداد فرزندانمان را می‌کُشیم، تجارت نیوز
  • مروری بر کتاب «خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع»، تجارت نیوز
  • هرکه کارش کم، بهره‌اش بیشتر؛ موانع واگذاری کارها، تجارت نیوز
  • شاجان؛ هنرمند گمنام و کاشف زیبایی چیزهای معمولی، تورکمن نیوز
  • اقامت دائم در دیار شعر؛ یادی از شاعر بزرگ ترکمن نازمحمد پقه، تورکمن نیوز
  • دو شعر از موسی توماج ایری، سایت ادبیات پیشرو آوانگاردها
  • پرواز دهندگان روح؛ دیداری با هنرمند پیشکسوت خوجه دوردی ایری (خوجا باخشی)، پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن
  • آنکه بُرید آنکه گریست؛ اشک‌های یک شهروند برای قطع درخت از سوی شهرداری بندرترکمن، ایرنا
  • از فروغی تا شرف؛ از راسل تا راتلج: مروری بر جریان تالیف و ترجمۀ کتاب‌های تاریخ فلسفۀ غرب در ایران، ماهنامه شهر کتاب، سال دوم، شماره ۱۴، زمستان ۱۳۹۵، صص ۱۰۶-۱۰۹
  • بازکشف فیلسوف شکاک: نگاهی به ترجمه آثار دیوید هیوم در ایران، ماهنامه شهر کتاب، سال دوم، شماره ۱۴، زمستان ۱۳۹۵، صص ۱۱۶-۱۱۸
  • دگردیسی قدرت از هرکول تا بیل گیتس؛ نقش تخیل و دانش در تولید ثروت در هزاره سوم، دوهفته‌نامه دانستنیها، شماره ۱۶۴، ۱۷ مهر ۱۳۹۵، ص ۲۷
  • هوای پاکیزه‌ام آرزوست؛ پالایش درونی برای رفع آلودگی برونی، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۳۹، دی ۱۳۹۵، صص ۷۰-۷۱
  • ورنز هایزنبرگ؛ فیزیکدانی با اندیشه‌های فیلسوفانه، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۳۸، آذر ۱۳۹۵، صص ۶۴-۶۷
  • دانشمندان؛ نقش‌آفرینان جنگ و صلح، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۳۷، آبان ۱۳۹۵، صص ۶۸-۷۰
  • خیام؛ پیشگام کشفیات ریاضی دکارت، پاسکال و نیوتن، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۴۵، تیر ۱۳۹۶، صص ۶۲-۶۵
  • نیکلاس کوپرنیک؛ کشیشی که مرکز جهان را جابجا کرد، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۴۱، اسفند ۱۳۹۵، صص ۵۸-۶۱
  • دانشمند ایرانی که الهام‌بخش کوپرنیک شد، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۵۳، اسفند ۱۳۹۶، صص ۵۸-۶۱
  • روح زدایی از طبیعت به روش نابغۀ خوشخواب، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۵۲، بهمن ۱۳۹۶، صص ۵۶-۵۹
  • دانشمندی که بنای باشکوهی از امواج ساخت، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۵۰، آبان ۱۳۹۶، صص ۶۰-۶۳
  • سرنوشت مشترک ما و درختان، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۴۱، اسفند ۱۳۹۵، ص ۳۴
  • دانشمندی که نیروها و فیزیکدانان را وحدت بخشید، شماره ۶۴۰، بهمن ۱۳۹۵، صص ۶۲-۶۴
  • مخترعی که می خواست از نفرت انسان ها برق تولید کند، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۵۱، دی ۱۳۹۶، صص ۵۹-۵۶

 


دوره‌ها


  • بوت‌کمپ سفیران نوآفرینی آموزشی، بنیاد بین‌المللی توسعه علم و فناوری خوارزمی با همکاری مرکز نوآوری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تابستان ۱۴۰۰ (در حال برگزاری)
  • گواهینامه مربیگری زندگی (Life Coaching)، موسسه بین‌المللی OxfordCert انگلیس، ۲۰۱۵ (۱۳۹۴)، (کد اعتبارسنجی: LCT6110801243)
  • گواهینامه ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) ویژه پیمانکاران، شرکت مهندسی مروجان بهره‌وری، تهران، ۱۳۸۹
  • مهندسی فروش، وزارت بازرگانی، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، مرکز آموزش بازرگانی، شعبه کرج،  ۱۳۸۵

 


سایر فعالیت‌ها


۱) ارائه مقاله با عنوان  On the benefits of philosophy as a way of life in a general introductory course (J. Wright (2020), METAPHILOSOPHY, pp. 435-454) در ژورنال کلاب فلسفه تعلیم و تربیت، ۱۴۰۰/۲/۱۷، فایل صوتی.

۲) بازخوانی فصل ۱۱ کتاب «فهم برنامه درسی» تالیف ویلیام پاینار و همکاران، ۱۹۹۵، با عنوان «برنامه درسی به مثابه متن زیباشناسانه» در کانال ریکز (RICS)، ۱۳۹۹/۱/۲۲، فایل صوتی، (قابل دسترس در کانال ریکز، و در  وبسایت شخصی دکتر محمود مهرمحمدی)


Comments are closed.