• «خود را بشناس.» سقراط

درباره

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
          درباره موسی توماج

 

 

سوابق تحصیلی


مقطع رشته

محل فارغ التحصیلی

/تحصیل

تاریخ فارغ التحصیلی معدل
دیپلم ریاضی فیزیک دبیرستان نمونه دولتی-گرگان ۱۳۷۴ ۱۶.۳۴
کارشناسی مهندسی شیمی دانشگاه محقق اردبیلی-اردبیل ۱۳۷۹ ۱۲.۶۵
کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی امیرکبیر-تهران ۱۳۸۹ ۱۸.۱۳

دکتری تخصصی

فلسفه تعلیم و تربیت

دانشگاه تهران-تهران

ورودی ۱۳۹۷

۱۹.۱۷


افتخارات علمی-آموزشی


۱) کسب رتبه یک در آزمون دکتری ۱۳۹۷ در رشته فلسفه تعلیم و تربیت

۲) کسب رتبه یک در مصاحبه آزمون دکتری ۱۳۹۷ در تمام رشته-محل‌های انتخابی

۳) کسب رتبه ۱۳ در آزمون کارشناسی ارشد ۱۳۸۷ در رشته فلسفه علم

۴) فارغ التحصیل ممتاز دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم، ۱۳۸۹

۵) کسب رتبه دوم دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم، ۱۳۸۹

۶) دریافت لوح تقدیر برای مقاله با عنوان “ماهیت علم جدید از دیدگاه گاستون باشلار” از کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی

 


مقالات علمی-پژوهشی


۱) موانع معرفت‌شناختی نزد گاستون باشلار و پیامدهای تربیتی آن در آموزش علم، پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، س۷، ش۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۶

۲) توسعه علایق علم و پیامدهای آن در آموزش علوم طبیعی، پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، (پذیرش و در نوبت چاپ)

۳) از خطاپوشی به خطاشناسی: پیشنهاد رویکرد خطاشناختی در تعلیم و تربیت، نوآوری‌های آموزشی، با مشارکت دکتر افضل السادات حسینی دهشیری (در دست داوری)

۴) تلقی متفکران مسلمان از علوم طبیعی و نسبت آن با نهاد تعلیم و تربیت ایران در عصر طلایی، فصلنامه تعلیم و تربیت، (در دست داوری)

۵) فهم آمیخته با زیباشناسی از ماهیت علم و پیامدهای آن برای تربیت علمی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، با مشارکت دکتر محمود مهرمحمدی (در دست داوری)

 


مقالات همایش


۱) تاریخ معرفت شناختی علم و کارکردهای آن در آموزش علوم تجربی، سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه، تهران،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ۱۵-۱۷ اسفند ۱۳۹۶

۲) آسیب شناسی آموزش علوم تجربی به روش روانکاوی معرفت عینی، همایش ملی پژوهش های نوین در علوم رفتاری و مطالعات فرهنگی اجتماعی،۳۰ آذر ۱۳۹۶

۳) ماهیت علم جدید از دیدگاه گاستون باشلار،کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، تهران، سالن همایش های بین المللی صدا و سیما، ۵ دی ۱۳۹۶

۴) بازسازی رویکرد هابرماس وهسه در مورد علایق علم و بررسی پیامدهای آن در آموزش علم، یازدهمین همایش ملی آموزش، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

۵) مطالعه تطبیقی تربیت زرتشتی و بودایی، یازدهمین همایش ملی آموزش، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

۶) نقد و بررسی مقالۀ «نقش فلسفۀ تربیت اسلامی در یادگیری کل‌نگر آرمانی، یازدهمین همایش ملی آموزش، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

 


فعالیت‌های پژوهشی و نویسندگی


۱) ایده‌پرداز و پژوهشگر طرح مریم میرزاخانی (پرورش دانشمند پیشرو)، به سفارش موسسه فرهنگی هنری بانیان اندیشه پیشرو، تابستان ۱۳۹۶

۲) عضو تحریریه ماهنامه دانشمند، (شهریور ۱۳۹۵ تا مرداد ۱۳۹۷)

۳) همکاری با پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در تالیف مداخل دانشنامه علوم انسانی پژوهه، ۱۳۹۳

۴) نویسندگی برای نشریات و وبسایت‌ها در زمینه علم، آموزش، فلسفه و فرهنگ، ۱۳۹۳-تاکنون

 


 کتاب‌ها


۱) خودنبوغ‌شناسی: چگونه نبوغ ذاتی خود را کشف و شکوفا کنیم؟، (کتاب الکترونیک)، ۱۳۹۴

۲) کار عاشقانه: راه آسان ثروتمند شدن، (کتاب الکترنیک)، ۱۳۹۴

۳) درس‌های نبوغ از آلبرت اینشتین، (کتاب الکترونیک)، ۱۳۹۴

۴) حکایت نبوغ آلبرت اینشتین، (کتاب الکترونیک)، ۱۳۹۴

۵) به سوی خودشکوفایی (کتاب الکترونیک)، ۱۳۹۵

۶) ماجرای کاشفان و کشف‌های علمی، (کتاب الکترونیک)، ۱۳۹۵

۷) جهان عشق است: حکمت‌هایی در هنر زیستن، (کتاب الکترونیک)، ۱۳۹۶

 


گزیده‌ای از مقالات منتشر شده در نشریات و وبسایت‌ها


  • فلسفه علم زکریای رازی، پژوهشکده باقرالعلوم، دانشنامه علوم انسانی پژوهه
  • گاستون باشلار، پژوهشکده باقرالعلوم، دانشنامه علوم انسانی پژوهه
  • خطر نابودی استعداد ملی را دریابیم!، وبسایت صدای معلم
  • همرنگی با جماعت و تعطیلی تفکر، وبسایت صدای معلم
  • احساس گناه چگونه مانع خودشکوفایی می‌شود؟، وبسایت چطور
  • چگونه بر ذهن خود مسلط شویم؟ وبسایت چطور
  • ۱۴ توصیه طلایی اینشتین که نبوغ ما را شکوفا می‌کند، وبسایت چطور
  • ۶ توانایی ذهنی که برای استفاده‌ بهتر از ذهن‌ باید شناخت، وبسایت چطور
  • چگونه استعدادها و علایق خود را اولویت‌بندی و مدیریت کنیم؟، وبسایت چطور
  • ۱۰ باور نادرست درباره کار که مانع موفقیت شما می‌شود، وبسایت چطور
  • معنای زندگی؛ بسازیم یا بیابیم؟، تجارت نیوز
  • خوشبختی و آرامش در جهانی بحران‌زده، تجارت نیوز
  • شهامت آسیب‌پذیری؛ از ازدواج تا رهبری، تجارت نیوز
  • بیل گیتس، تخیل، زن خانه‌به‌دوش و ثروت نامحدود، تجارت نیوز
  • نبوغ ذاتی خود را به پول تبدیل کنید!، تجارت نیوز
  • چگونه با حسن‌نیت استعداد فرزندانمان را می‌کُشیم، تجارت نیوز
  • مروری بر کتاب «خلاقیت: روانشناسی کشف و اختراع»، تجارت نیوز
  • هرکه کارش کم، بهره‌اش بیشتر؛ موانع واگذاری کارها، تجارت نیوز
  • شاجان؛ هنرمند گمنام و کاشف زیبایی چیزهای معمولی، تورکمن نیوز
  • اقامت دائم در دیار شعر؛ یادی از شاعر بزرگ ترکمن نازمحمد پقه، تورکمن نیوز
  • پرواز دهندگان روح؛ دیداری با هنرمند پیشکسوت خوجه دوردی ایری (خوجا باخشی)، پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن
  • آنکه بُرید آنکه گریست؛ اشک‌های یک شهروند برای قطع درخت از سوی شهرداری بندرترکمن، ایرنا
  • از فروغی تا شرف؛ از راسل تا راتلج: مروری بر جریان تالیف و ترجمۀ کتاب‌های تاریخ فلسفۀ غرب در ایران، ماهنامه شهر کتاب، سال دوم، شماره ۱۴، زمستان ۱۳۹۵، صص ۱۰۶-۱۰۹
  • بازکشف فیلسوف شکاک: نگاهی به ترجمه آثار دیوید هیوم در ایران، ماهنامه شهر کتاب، سال دوم، شماره ۱۴، زمستان ۱۳۹۵، صص ۱۱۶-۱۱۸
  • دگردیسی قدرت از هرکول تا بیل گیتس؛ نقش تخیل و دانش در تولید ثروت در هزاره سوم، دوهفته‌نامه دانستنیها، شماره ۱۶۴، ۱۷ مهر ۱۳۹۵، ص ۲۷
  • هوای پاکیزه‌ام آرزوست؛ پالایش درونی برای رفع آلودگی برونی، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۳۹، دی ۱۳۹۵، صص ۷۰-۷۱
  • ورنز هایزنبرگ؛ فیزیکدانی با اندیشه‌های فیلسوفانه، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۳۸، آذر ۱۳۹۵، صص ۶۴-۶۷
  • دانشمندان؛ نقش‌آفرینان جنگ و صلح، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۳۷، آبان ۱۳۹۵، صص ۶۸-۷۰
  • خیام؛ پیشگام کشفیات ریاضی دکارت، پاسکال و نیوتن، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۴۵، تیر ۱۳۹۶، صص ۶۲-۶۵
  • نیکلاس کوپرنیک؛ کشیشی که مرکز جهان را جابجا کرد، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۴۱، اسفند ۱۳۹۵، صص ۵۸-۶۱
  • دانشمند ایرانی که الهام‌بخش کوپرنیک شد، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۵۳، اسفند ۱۳۹۶، صص ۵۸-۶۱
  • روح زدایی از طبیعت به روش نابغۀ خوشخواب، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۵۲، بهمن ۱۳۹۶، صص ۵۶-۵۹
  • دانشمندی که بنای باشکوهی از امواج ساخت، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۵۰، آبان ۱۳۹۶، صص ۶۰-۶۳
  • سرنوشت مشترک ما و درختان، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۴۱، اسفند ۱۳۹۵، ص ۳۴
  • دانشمندی که نیروها و فیزیکدانان را وحدت بخشید، شماره ۶۴۰، بهمن ۱۳۹۵، صص ۶۲-۶۴
  • مخترعی که می خواست از نفرت انسان ها برق تولید کند، ماهنامه دانشمند، شماره ۶۵۱، دی ۱۳۹۶، صص ۵۶-۵۹

سایر فعالیت‌ها


  • بازخوانی فصل ۱۱ کتاب «فهم برنامه درسی» تالیف ویلیام پاینار و همکاران، ۱۹۹۵، با عنوان «برنامه درسی به مثابه متن زیباشناسانه» در کانال ریکز (RICS)، ۱۳۹۹/۱/۲۲، فایل صوتی، (قابل دسترس در کانال ریکز، و در  وبسایت شخصی دکتر محمود مهرمحمدی)

Comments are closed.